IJsland dag 4 en 5

Dag 4 – Het Noorderlicht
We moesten goed ontbijten vandaag, omdat we een hike gingen maken in het Vatnajökull National Park. Dit is echt het grootste National Park van Europa. Je kan het beste naar het Skaftafell/Vatnajökull National Park Visitor Centre gaan. Hier zijn hele aardige mensen die je kunnen helpen bij het uitzoeken van een geschikte hike. Je kan namelijk heel goed zelf een wandeling maken, zonder gids. Je kan echter ook voor hikes over de gletsjer maken, maar dat moet wel met een gids. Maar, bij de hike die wij hebben gedaan kan je de gletsjer ook heel goed zien.
Na de hike zijn we weer verder gereden, want we hadden nog wel een flinke rit voor de boeg. We wilden namelijk nog graag naar het Solheimasandur vliegtuigwrak. In heel veel gidsen zoals de Lonely Planet staat dat je er alleen met een 4WD kan komen, en dat dat heel lastig te vinden is. Er is inmiddels een parkeerplek, en om het wrak te vinden moet je gewoon de mensen volgen. Het is echter nog wel een heel stuk lopen vanaf het parkeerterrein. Het lijkt niet heel ver, maar houdt er rekening mee dat het wel zo’n 30 tot 45 minuten lopen is. En je bent ook beslist niet de enige bij het vliegtuigwrak. Toch is het wel heel vet om te zien, en het voelt een beetje alsof je op de maan bent. Wij hadden er ook nog eens een hele mooie zonsondergang bij.
‘s Avonds hebben we nog het Noorderlicht gezien! Het was niet heel erg fel, maar wel echt heel bijzonder om te zien.
Dag 5 – Golden Circle
De Golden Circle is een van de meeste bekende (en dus ook toeristische) rondreizen van IJsland. In één dag kan je een aantal hele mooie bestemmingen bekijken. Wij hebben dit tot onze laatste dag bewaard. Opvallend trouwens was dat wij na de eerste dag bijna geen sneeuw meer hadden gezien, maar dat de Golden Circle weer helemaal wit was. De weg was dus ook wit, en enorm glad. Maar we lieten ons niet uit het veld slaan en hobbelden over de besneeuwde weg naar het Kerið Crater Lake. Zoals de naam al zegt, Dat het wit was, maakte het wel een beetje minder mooi, want de foto’s zonder de sneeuw zagen er wel iets kleurrijker uit. Maar ik vond het nog steeds wel erg leuk, maar ook heel erg koud. Je moest hier trouwens wel entree voor betalen, maar dat was iets van 4 euro.
Na het Crater Lake gingen we verder naar een van de bekendste plekken in IJsland: de geisers.
Het heet Geysir, en daar is ook de naam geiser vandaag gekomen. Maar de echte Geysir is al een tijdje niet meer actief, maar Stokkur nog wel. Deze geiser spuit elke paar minuten water en dat is best wel heel cool! Het is er ook heel erg druk. Het was wel echt heel erg koud bij de Golden Circle vergeleken met de rest van het land. Er was echt een super harde wind. En het was ook wel heel druk vergeleken met de rest van het land. De Golden Circle is iets wat alle tour operators aandoen, en je zult dus ook hele busladingen met toeristen tegen komen. Maar dat maakt het niet minder mooi, want het is natuurlijk wel toeristisch met een reden.
Naast de geiser Stokkur heb je ook nog allemaal andere kleinere geisers. Ze hebben allemaal hele andere kleuren, en sommigen bubbelen ook de hele tijd. Wat echt heel vet om te zien. Het rook wel een beetje naar rotte ei, dat dan weer wel.
DSC06920DSC06927DSC06930DSC06937
Na Geysir gingen we door naar weer een waterval: Gulfoss. Ik vond dit zelf de mooiste waterval van heel IJsland. Hij was heel breed maar ook nog heel hoog. En er waren zoveel dingen om te zien, zoals de rotswand die helemaal van ijs was. Of het helder blauw/groene water in contrast met het ijs, echt fantastisch. IJs en ijskoud was het hier ook weer.
DSC06939DSC06944DSC06946
Na Gullfoss gingen we door naar de laatste stop van de Golden Circle: Þingvellir National Park. En om eerlijk te zijn hadden we ons hier niet echt in verdiept. Dit is het nationale park waar de Euraziatische plaat en de Amerikaanse plaat schijnbaar bij elkaar komen, waardoor je hele kloven ziet. Wij zagen wel echt kloven maar ik weet niet of dit de echte kloven van de platen waren. Het was ook niet zulk mooi weer, en de verhalen over de historische geschiedenis van deze plek konden ons op dat moment ook niet echt boeien. Ik wilde heel graag het onderhandelingshuisje zien, die ook in Wie is de Mol was, maar helaas hebben we die niet gevonden. Wel, een locatie uit Game of Thrones, namelijk de weg naar de Eyrie.
DSC06955DSC06966DSC06967
Daarna reden we door naar Gamla Laugin, oftewel de Secret Lagoon. De Blue Lagoon is de bekendste lagoon van IJsland, en is naast moeilijk duur ook nog eens moeilijk druk. Je moet ook van tevoren een tijdsslot reserveren, en naast dat we er niet heen wilden, was het ook niet meer mogelijk omdat er geen tijdsslot meer beschikbaar was. Bizar. Maar gelukkig zijn er meer lagoons, waarvan de Secret Lagoon wel redelijk bekend is, maar helemaal niet zo druk. Het is een hele chill lagoon, met mooi uitzicht. Je hebt een mooie kleedkamer met prima douches binnen, en als je eenmaal de kou getrotseerd hebt en in het water bent is het echt heerlijk. Op sommige plekken is het warmer dan andere plekken, en je kan ook lekker aan de rand hangen. Als je wil kan je ook een biertje of een wijntje in de kantine kopen, en die aan de rand van de lagoon opdrinken. Voor debielen zoals ik die niet kunnen drijven, zijn er van die schuimrubberen noedels. In mijn poging een noedel naar een vriendin te gooien zou het kunnen dat ik daarbij een biertje in het water gegooid heb. Na een half uur begon het hete water mij naar mijn hoofd te stijgen, en ben ik even gaan douchen. Daarna ben ik er nog even opnieuw in gegaan, maar ik werd erg duizelig dus toen heb ik het voor gezien gehouden.
Maar mocht je geen zin hebben om 50 tot 80 euro (no joke!) voor het goedkoopst pakket van de Blue Lagoon willen betalen, Gamla Laugin is een dikke aanrader. Kostte geloof ik iets van 20 euro per persoon, nog steeds niet heel goedkoop maar hiervoor kun je wel op je eigen tijdstip gaan, en een veel minder toeristische lagoon bezoeken.
De lagoon was helaas onze laatste echte stop van onze IJsland reis, daarna zijn we naar Keflavik gereden voor onze laatste overnachting vlakbij het vliegveld, omdat we de volgende ochtend om 6.00 uur ‘s ochtends alweer naar Nederland vlogen.
Er komt binnenkort ook nog een post over het huren van een auto in IJsland en een aparte blogpost met alle overnachtingen die we hebben gedaan.

0 Replies to “IJsland dag 4 en 5”