Slovenië

Wow, heel lang geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik had het denk ik beetje druk en ook niet zo heel veel zin in. Maar dat heb ik nu wel weer en daarom weer eens een blogpost. In de zomervakantie ben ik twee weken naar Slovenië en Kroatië geweest en dat was superleuk dus prima onderwerp voor een blogpost. Ik was vooral heel erg verrast door Slovenië. We hadden niet veel onderzoek gedaan voor we weggingen, maar Slovenië is echt heen heel erg mooi land, nooit geweten! Het is totaal geen oostblokland zoals je dat misschien voorstelt. Het is niet heel goedkoop, het is zeker niet duur, maar niet zo goedkoop als je misschien zou denken. Ook is het niet heel erg toeristisch en dat vond ik wel leuk. We zijn in totaal twee weken weggeweest, waarvan ongeveer 9 dagen in Slovenië denk ik. Daarmee hebben we wel veel kunnen zien, want het is niet een heel groot land.

Onze eerste stop was Lake Bled. Dit is meteen een van de bekendste plekken van Slovenië met een redelijk beroemd kerkje in het midden van het meer. Niet vreemd, want het was ook echt heel erg mooi! We verbleven op Camping Bled, meteen aan het meer. Dit was een prima camping, beetje aan de dure kant maar het was bijna elke dag helemaal vol. Ik zou daarom ook aanraden om te reserveren als het kan.

Echt mooi uitzicht op het meer heb je vanaf het Blejski Grad, Kasteel Bled. Wij reden hierheen in de auto, wat wel een beetje een gezoek was. Dat was het sowieso in Slovenië want de TomTom stuurde ons over allemaal kleine smalle wegen met steile hellingen. Het kasteel zelf was niet per se heel geweldig, maar het uitzicht is geweldig.

Ook heel leuk en dichtbij Bled is Vintgar Gorge. Ook dit is een uitdaging om te vinden maar ook heel erg de moeite waard. Een twee kilometer lange kloof met super helder water.

We hadden helaas geen tijd meer om naar het Bohinj meer te gaan, maar dat schijnt ook heel mooi te zijn! Maar wij gingen op weg naar het Triglavski Narodi Park, het enige Nationale Park van Slovenië. Wij reden naar Kranska Gora om vanuit daar via de Vršič-pass door het National Park te rijden. Dit is best wel een heftige route met precies 50 haarspeldbochten en hellingen van 17%. En wij waren in een zwaarbeladen VW Up die moeite had met optrekken… Maar de Up heeft het gered! Eén keer tijdens een hellingproef is de motor drie keer afgeslagen, maar we hebben het overleefd. De hellingen waren niet eens het ergste, de fietsers die ook omhoog fietsten waren heel irritant. Maar het was echt een hele mooie route. Op de top hebben we even gepauzeerd en een stukje gelopen. Je had daar ook heel veel schapen, die op alle mogelijke manieren de schaduw probeerden op te zoeken. Ze lagen dan ook met z’n allen naast, en soms onder auto’s! Erg grappig om te zien. Wij zijn echter niet heel lang gebleven omdat het nog wel een stukje rijden was naar onze volgende camping.

dsc05498We zijn ook naar de bron van de Soca geweest. Tijdens de afdalen is er een vrij brede zijweg in een van de haarspeldbochten. Na ongeveer 10/15 minuten lopen kom je bij de bron van de Soca. Je moet wel langs een vrij steile bergwand, maar het is echt heel mooi om te zien.

Ook de volgende camping zien te vinden was weer moeilijk, maar het is uiteindelijk gelukt. En het was een hele mooi camping aan de Soca. Deze was wel ijskoud, maar we zijn toch nog maar even wezen zwemmen want het was echt super heet. ’s Avonds de meest smerige maaltijd ooit gegeten en toen zijn we vroeg gaan slapen omdat we de volgende dag weer een flink stuk moesten rijden.

We gingen nog even langs de Tolminska Korita, een kloof vergelijkbaar met Vintgar Gorge. Ook dit was weer supermooi met heel helder water.

Daarna reden we een heel eind langs de Soca richting Piran. Onderweg kan je nog even stoppen bij Kanal, daar is een mooi foto punt. Onderweg zijn we eindelijk echte oostblokflats tegengekomen bij Nova Garcia! Joehoe. We moesten nog op zoek naar een camping bij Piran en dat was best wel een beetje drama. Om bij de eerste camping te komen moesten we vreselijk steile weg af en we waren heel bang dat we daar ook weer omhoog moesten. Nadat ik de auto op een andere steile helling had gefileparkeerd, was er geen normale plek voor onze tent en moesten we weer verder. Ik heb de auto weer uit geparkeerd (was ook heftig, op aangeven van iemand van de camping stond de auto ongeveer 20 centimer voor een andere auto, op een helling dus, maar ging goed) en op naar de volgende camping. Dit was een soort Sloveens zigeunerkamp/AZC waar we nog een sneu plekje op het asfalt konden krijgen. Ook hier hebben we voor bedankt en toen gingen we naar de derde camping, deze lag weer een stukje verder en Thank God was dit wel chill. We waren er helemaal klaar mee maar we hadden we echt een leuk plekje. De camping was wat apart met heel veel Sloveense seizoensplaatsen. Maar wel echt een van de mooiste zonsondergangen!

De volgende dag gingen we een dagje naar Italië, naar Triëst! Super mooie stad waar we lekker hebben rondgelopen en even op een terrasje hebben gezeten. En even geshopt! Het was de eerste echte stad waar we waren geweest dus hebben geprofiteerd van de enorme kortingen bij de Zara en alle drie dezelfde sjaal gekocht. Rond een uur of vier hadden we het wel weer gezien en zijn we weer terug gereden.

De dag erna was de eerste dag dat we niet in de auto ergens heen gingen. We gingen namelijk naar Piran en dat lag vlakbij dus konden we mooi met de bus. Ook wel lekker. Piran was ook een leuk stadje met allemaal kleine leuke straatjes. Ook wel vrij warm, ongeveer 35 graden. Maar gelukkig kon je ook zwemmen, dat hebben we dus ook gedaan, was zo heerlijk. Is wel grappig want je hebt niet echt een strand, maar de mensen liggen op stenen en rotsen alsof het strand is.

De volgende dag gingen verlieten we Slovenië voor Kroatië. Dat was ook heel leuk, maar daarover schrijf ik een aparte blog want deze is al lang genoeg.