IJsland dag 1, 2 en 3

In januari heb ik een van de mooiste reizen van mijn leven gemaakt, naar IJsland. Dit land stond al lang op mijn verlanglijstje, en in januari vloog ik er dan eindelijk naartoe. In deze blog vertel ik wat wij allemaal gezien en gedaan hebben in de eerste drie dagen die we er waren.

Dag 1 – Reykjavik

Wij vlogen met WOW Air vanaf Schiphol in ongeveer drie uur naar Reykjavik. Op het vliegveld hebben we toen onze auto opgehaald en zijn we naar ons hostel gereden. Wij waren alleen ‘s avonds maar in Reykjavik uit eten, en hebben helaas niet veel van de hoofdstad kunnen zien. We zijn langs de Hallgrimskirkja gelopen, en door de Laugavegur, een van de hoofdstraten van Reykjavik met de meest bekende winkels. Aan het verlengde hiervan hebben wij bij Primo Restaurante pizza gegeten. De Funghi Misti was echt een van de lekkerste pizza’s die ik ooit gegeten heb (mocht ook wel voor 20 euro haha). Na nog even rondgelopen te hebben gingen wij weer terug naar het hostel, omdat we de volgende dag een flinke reis voor de boeg hadden.

Dag 2 – Watervallen

De volgende dag werden we wakker in een wit Reykjavik. De zon komt pas rond 10 uur op, maar het is rond 9 uur al wel licht. Na het ontbijt vertrokken we in oostelijke richting. Waar we de vorige dag helemaal geen sneeuw hadden gezien, was het landschap nu helemaal wit. Ook heel bijzonder om de zon pas om 10 uur opkomt.

Onze eerste stop was Urriðafoss. Dit hadden we van tevoren verder niet opgezocht, maar op de kaart die we hadden stond er een watervalteken bij, dus we besloten de afslag te nemen en op zoek te gaan naar een waterval. Via een aantal steile en smalle weggetjes kwamen we bij de waterval. Ik snap niet waarom ik dit niet eerder ben tegengekomen, want het was echt heel erg mooi. We waren ook de enigen, dat maakte het ook heel speciaal.

Na een tijdje foto’s en video’s hier te hebben gemaakt, was het tijd om weer verder te rijden. Onze tweede stop was de waterval Seljalandsfoss. Hier was het een stuk drukker dan bij Urriðafoss. Deze waterval was ook wel een stuk spectaculairder dan Urriðafoss, omdat het water hier vanaf een grote hoogte naar beneden klettert. Je kan ook achter de waterval langslopen, maar je kan wel erg nat worden.

We hadden nog niet genoeg watervallen gezien, want onze volgende stop was weer een waterval: Skógafoss. Onderweg van Seljalandsfoss komt je langs de vulkaan Eyjafjallajökull, die in 2010 nog uitgebarsten is. Je kan hier niet heel veel van zien, maar er is wel een klein museum langs de kant (Eyjafjallajökull Erupts), mocht je het interessant vinden. Wij zijn echter doorgereden naar Skógafoss. Deze waterval is weer heel anders dan de vorige twee, hij is veel breder dan Seljalandsfoss en hoger dan Urriðafoss. Leuk is dat je hier ook met de trap helemaal naar boven kan, waardoor je weer een heel ander uitzicht op de waterval hebt.

Na Skógafoss hadden we wel genoeg watervallen gezien voor deze dag, en gingen op weg naar Reynisfjara beach. Dit is een heel bijzonder strand, omdat het zwart is. Daarnaast staan er een aantal grote rotsen in de zee vlakbij het strand. Ook heb je er een soort grot, en een rotsmuur die heel bijzonder is. De zee is hier ook enorm ruig, met metershoge golven die soms ook tot ver het strand op komen.

DSC06617Dit was onze laatste stop van de dag. Je kan het strand ook van de andere kant bekijken, vanaf Dyrhólaey of Kirkjufjara beach, maar het begon inmiddels te schemeren en we moesten nog een klein stukje rijden naar ons hostel.

Dag 3 – Justin Bieber dag

De volgende dag begon helaas regenachtig, maar we moesten gelukkig een flink eind rijden. De eerste stop was namelijk Fjaðrárgljúfur. Ik zou niet weten hoe je het uit zou moeten spreken, maar het was echt prachtig. Het is een kloof, met een klein riviertje die erdoor stroomt. We hadden geluk want net toen we er waren brak de zon door, wat de kloof echt prachtig verlichtte. Ook hier waren verbazend genoeg heel weinig mensen.

DSC06712DSC06709DSC06700

Na deze prachtige kloof reden we met een paar kleine tussenstops naar wat voor mij het hoogtepunt van de reis: Jökulsárlón. Dit gletsjer meer, waar enorme stukken ijs in dreven. Heel moeilijk te omschrijven, want het was echt surrealistisch. We reden de bocht om en opeens zagen we het meer opdoemen. De foto’s doen het niet echt recht, omdat je eigenlijk niet kan zien hoe enorm de ijsschotsen ook zijn.

DSC06806DSC06780DSC06767

Wat wel heel leuk was, en waar we later achter kwamen, was dat de videoclip van I’ll Show You van Justin Bieber voor een groot gedeelte bij de Fjaðrárgljúfur en Jökulsárlón is opgenomen. Is wel heel erg leuk om te zien.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=PfGaX8G0f2E&w=560&h=315]

0 Replies to “IJsland dag 1, 2 en 3”